Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Musím vystoupit!!! Aneb panická porucha v rozkvětu

Definice panické poruchy zní naprosto obyčejně. „Psychická porucha charakterizována opakovanými záchvaty intenzivního strachu a vnitřní nepohody, které vznikají náhle bez zjevné příčiny. Během několika málo minut dosahují maxima a trvají zpravidla několik minut.“ Pár obyčejných slov o vnitřní nepohodě, za nimiž se pro nemocné skrývá naprosté peklo.

Krátký ohlušující pískot, rána, zavřeno.

Upírám svůj zrak na spár mezi dveřmi, které právě zaklaply. Nezůstala ani štěrbina. Dosedly k sobě s naprostou přesností. Otáčím hlavu a kontroluji tlačítko signalizující, zda jsou dveře zabezpečeny, nebo lze ještě vystoupit.

Nesvítí, úniková cesta je definitivně uzavřena. Ruka automaticky vystřelí k tlačítku a několikrát ho stiskne. Co kdyby náhodou…Třeba se ještě otevřou. Musím ven!

Má poslední naděje na výstup zhasla s trhnutím vlaku. Jedeme!

Stojím těsně u dveří a s děsem v očích sleduji, jak vlak nabírá na rychlosti.

Pražce pod koly duní, začíná mi pískat v uších. Cítím ohromnou energii proudící z konců všech prstů, zatínám ruce v pěst. Síla mě nutí k pohybu, několik kroků tam a zase zpět, víc prostoru zde není.

Dech se každou chvíli zrychluje, mám pocit, že to neudýchám. Nádech, výdech, nádech, snažím se v duchu přeříkávat, ale nedokážu se soustředit. Nádech, nemůžu vydechnout, nejde to! Lapám po dechu, propadám absolutní panice.

To nemůžu přežít, zešílím! Rychle ven, nemůžou mě tu držet! Chci jít pěšky!

Chci otevřít okno! Koukám na malá okénka, a i když mám v hlavě prázdno, vím, že se nedají otevřít. Proč musí jezdit tyhle nové vlaky? Ty staré měly alespoň otevírací okna. Potřebuju cítit proudící čerstvý vzduch! Musím cítit průvan vzduchu, tady se nedá dýchat! Mám pocit, že se udusím.

Nevydržím tady uvězněná! Stěny vlaku se přibližují.

Potřebuju prostor! Nemůže mě nikdo takhle omezovat, když chci ven, musím ven! Stísněný prostor mě naprosto pohltil.

Brejle, potřebuju brejle! Snažím se je vylovit v přeplněné tašce houpající se na rameni.  Nemůžu je nahmatat, shazuji tašku na zem, sedám vedle ní a hrabu jak smyslů zbavená.

Propiska, kapesník, láhev s vodou, zrcátko, klíče, peněženka, mám je! Třesoucí se rukou nasazuji sluneční brýle. Nechci, aby všichni okolo viděli, že se mi do očí derou slzy.

To už bylo na Adolfa moc. Doposud se snažil mé chování ignorovat, tuto situaci prožíval již několik měsíců při každé jízdě a sama jsem mu jasně řekla, že v těchto chvílích žádnou pomoc nechci.

Kolikrát už říkal, že je nutné začít tento problém řešit? Nedopočítal by se. V posledních dnech to už začínalo být nesnesitelné, nejen kvůli nechtěné pozornosti spolucestujících, kteří nebyli jako on na mé chování zvyklí.

Po tom, co posbíral a vrátil do tašky všechny vyházené věci, snažil se z podlahy zvednout i mé tělo sedící na špinavé podlaze v tmavých brýlích a pěstmi bušícími kolem sebe.

„Vstávej!“ Snažil se mě postavit na nohy, ale vůbec jsem nespolupracovala a vždy, když už se zdálo, že budu stát, opět sjíždím na zem.

„Já to nevydržím, nemůžu se nadechnout! Udělej něco, prosím! Tak slyšíš? Prosím!“

 Zvedám hlavu a třesoucím se hlasem mluvím směrem k Adolfovi. Je celý rozmazaný, přes slzy a brýle ho ani nevidím.  

„Prosím, ať zastaví, musím ven! Tak udělej něco! Prosím! Já už to nevydržím! Nemůžu dýchat, potřebuju vzduch! Prosím! Prosím!“ Během vteřiny vyskočím a natahuji ruku směrem ke dveřím.

Panika mě pohltila, v hlavě nejsou žádné myšlenky, vládu převzalo podvědomí. Pěstí bouchnu do dveří. Nic, ani se nepohnuly.

Adolf okamžitě přiskakuje a táhne mě co nejdál od dveří.

„Ne! To zvládneš! Už jen dvě minuty a budeme na další zastávce. Jestli chceš, vystoupíme, ale nepřibližuj se ke dveřím!“ Snaží se šeptat, ale první zvědavci už zbystřili, že se tu něco děje a začínají se po nás otáčet.

„To nevydržím, já musím hned! Prosím, udělej něco! Tak prosím!“ Brečím už nahlas a je mi úplně jedno, že mě spolucestující nevěřícně pozorují.

„Zavři oči a zhluboka se nadechni, jen dvě minuty, to zvládneš!“

Hlava přestala fungovat už ve chvíli, kdy se křídla dveří začala sunout k sobě, nyní už téměř nevnímám okolí, všude naprosté prázdno. Stále mi hučí mi v uších a obrovskou energii vystřídala naprostá slabost. Pevně svírám madlo u dveří, ruka se třese, potí a klouže. Konečky všech prstů brní, třesu se celá. Nemůžu popadnout dech.

Ven, musím hned ven nebo se udusím. Hned! Vzduch, potřebuju čerstvý proudící vzduch! Tady se nedá dýchat! Nedržte mě tu, potřebuju ven!

Nevím, jak mám dýchat. Zapomněla jsem to? Proč musím myslet na to, jak se nadechnout a vydechnout?

Z očí tečou slzy proudem. Jediná myšlenka je najít únikovou cestu a dostat se ze spárů a zajetí ohraničeného omezujícího prostoru ven, na proudící vzduch.

Nepřežiju být zavřena v tak malém prostoru! Musím ven!

Rozum zůstal na peróně. Tušila jsem, že cesta bude náročná, ale ne takhle strašná. Už nikdy nechci tohle zažít! V očích mám naprostou hrůzu, můj vytřeštěný zrak je stále schován pod černými brýlemi.

Už to samo o sobě vzbuzuje pozornost, venku je slunce schováno za černými mraky. Mě jsou ale všichni okolo naprosto ukradení, já musím ven!

Vlak brzdí, dveře se otevírají, vybíhám ven. Stále brečím a běžím, dokud vyčerpaná nepadám na zem. Svíjím se v hysterickém záchvatu a snažím se popadnout dech.

V tu chvíli přibíhá Adolf. „Vstávej, dělej, nemůžeš se tady takhle válet.“ 

Lidé na nástupišti nechápou, co se děje, všichni jen nevěřícně zírají. Tolik by v tu chvíli Adolf ocenil pomoc, potřeboval mě dostat opět alespoň na nohy.

 „Podej mi ruku, pomůžu ti.“ Nereaguji, nekompromisně mě zvedá ze země a podpírajíc dovede k nejbližší lavičce. Z tašky vytahuje láhev vody a přikládá k jejím ústům. Celou ji vypiji.

„Nemám vodu!“ pomalu mi to začíná opět myslet. Musím mít v tašce vodu! Nevyjdu z domu bez plné láhve vody a všeho, čemu říkám kápézetka, jejíž součástí je taštička plná léků na vše možné i nemožné. Nejím je, ale musí tam být, co kdyby se hodily.

Nikdy nevíš, co se může stát a kde zůstaneš uvězněn. Musíš být připraven. Říci to Adolfovi někdo jiný, asi se zasměje. Bohužel já to myslím naprosto vážně, a pokud náhodou něco zapomenu, začnu propadat panice a musíme to okamžitě obstarat, případně se pro to vrátit domů.

„Jdeme támhle do obchodu a koupíme tam novou.“ Dostatečný impuls pro to, abych vstala a začala se dávat pomalu dohromady.

„Kde jsme?“

„Máme to tak čtyři hodinky pěšky. Vlakem chybělo už jen pár zastávek.“ Adolfovi je jasné, že dnes budou muset dojít pěšky.

„Tak jeď vlakem a já to dojdu pěšky sama.“

Zaváhal, ale nakonec zavrtěl hlavou. „V tomhle stavu tě samotnou jít nenechám.“

V nádražním stánku kupujeme vodu do zásoby a vyrážíme pěšky na několikahodinovou cestu směrem domů. Konečně sundám i černé brýle, nic přes ně nevidím. Prší.

Právě mám za sebou poslední cestu vlakem a jakýmkoliv dopravním prostředkem na několik následujících let. Kolik? Asi deset, už jsem je přestala počítat. A jak je to s cestováním dnes? Tak o tom až zase příště.

Autor: Hermína Muchová | čtvrtek 10.4.2014 12:45 | karma článku: 12,63 | přečteno: 985x
  • Další články autora

Hermína Muchová

Na kus řeči s Miroslavem Donutilem se vrací zpět na prkna Branického divadla

Dnes je taková móda, že divadlo je buď moderní, postmoderní, staré nebo archaické. Ale málo platné, divadlo je buď dobré nebo špatné", říká Miroslav Donutil.

28.2.2018 v 10:39 | Karma: 8,32 | Přečteno: 549x | Diskuse| Kultura

Hermína Muchová

Honza Homola z kapely Wohnout se stal v Mánesu oficiálně malířem

Honza Homola z kapely Wohnout 1. února 2018 první vernisáží výstavy obrazů v baru Mánes úspěšně odstartoval svou novou, malířskou cestu.

5.2.2018 v 7:30 | Karma: 13,11 | Přečteno: 1522x | Diskuse| Kultura

Hermína Muchová

Kolečkova Kleopatra nastavuje zrcadlo

Objevil v sobě Michal Malátný opravdového úchyla a nalezla Jitka Čvančarová muže, který nenosí ponožky v žabkách?

30.1.2018 v 7:30 | Karma: 15,33 | Přečteno: 1493x | Diskuse| Kultura

Hermína Muchová

Vernisáž autorské výstavy obrazů člena skupiny Wohnout Honzy Homoly

Honza Homola je kytarista a zpěvák skupiny Wohnout, ale zároveň i malíř, kterého čeká již tento čtvrtek v Mánesu jeho první autorská výstava.

29.1.2018 v 7:30 | Karma: 17,87 | Přečteno: 2798x | Diskuse| Pozvánky, akce

Hermína Muchová

Miroslav Táborský exceloval v Blázinci a přidal k tomu rozhovor

Herec Miroslav Táborský exceloval v Blázinci, kde na sebe vzal velmi nelehký úkol, kterému původně velmi dlouho vzdoroval. Jak se nakonec této výzvy zhostil, aby se sám nezbláznil?

26.1.2018 v 11:43 | Karma: 15,98 | Přečteno: 1053x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Řidič Porsche srazil ve Vysočanech ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění

1. května 2024  20:36

V pražských Vysočanech sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...

Školák měl v osmi letech dvě mrtvice. Nemocných dětí od covidu přibývá

1. května 2024

Premium Netušili jsme, že mrtvici mohou dostat i děti, říkají rodiče těch, které to zažily. Některé dokonce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 164
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1034x
Kulturní reportáže, psychologie, fotografie

www.hermuch.cz

Prodej fotoobrazů, vlastních i Vašich fotografií

Píši o kultuře a všem, co má dle mého názoru smysl, píši o každém, kdo za to stojí. Fotím vše co mě zaujme, běžné věci i makrofotografie - život pronikající pod povrch a detailům, které běžným okem nevidíme.

Život je divadlo, tak zkus to tak brát, jedinečná divadelní show, kde každý musí svoji roli hrát. Většina se drží své dané role, té, která mu do vínku byla dána, žije tak, aby postava byla společností akceptována. Náhle však přijde scéna, která v plánu a scénáři nebyla, jak uzpůsobit svoji roli, aby úsměv a duševní zdraví drama přežila?

Terapeutičtí Teddy králíci Sandeis

FB: Lucka Hermína Muchová

hermina.muchova@gmail.com