Leni - dvorní režisérka Adolfa Hitlera

Jaká je odpovědnost umělce za jeho dílo? I kvůli hledání této odpovědi se již příští týden v divadle v Řeznické sejdou na jevišti Nela Boudová, Johanna Tesařová, Ondřej Kavan a Daniel Krejčík.

Již příští týden 15.6. uvede divadlo v Řeznické obnovenou premiéru divadelní inscenace Leni autorské dvojice Valerie Schulczové a Romana Olekšáka. Původní slovenská hra je fiktivním setkáním dvou skutečných osobností, legendárního moderátora Johnnyho Carsona, jehož „The Tonight Show Starring Johnny Carson“ patřila třicet let k nejsledovanějším talkshows Ameriky, a kontroverzní Leni Riefenstahl, „dvorní režisérky“ Adolfa Hitlera.  Lenina minulost se stává hlavním tématem. Johnny odhaluje Leniny osobní postoje k fašismu a holokaustu.

Jaká je tedy odpovědnost umělce za jeho dílo? Jaká je hranice mezi posluhováním ideologii, aktivní spoluúčastí na budování režimu a uměleckou tvorbou? Je možné převzít odpovědnost za dobu, ve které tvoříme? Netypický životopisný příběh jedné z nejlepších filmařek světa, která zazářila díky filmům na objednávku Třetí říše.

Helene Amalie Berta „Leni“ Riefenstahlová byla německá režisérka, fotografka, tanečnice
a herečka. Proslula pokrokovým novátorským přístupem k natáčení filmů i k fotografování. Osoba a tvorba Riefenstahlové často vzbuzuje kontroverzní reakce, neboť se přátelila s Hitlerem a prostřednictvím svých filmů a fotografií se podílela na propagaci nacismu. V roce 1933 se v Berlíně osobně setkala se svými obdivovateli - Adolfem Hitlerem a Josefem Goebbelsem. Jejich žádost o zdokumentování sjezdů NSDAP nejprve odmítla, neboť se nechtěla míchat do politických záležitostí. Hitler a Goebbels nakonec režisérku přesvědčili tvrzením, že chtějí umělecké dílo, a ne politickou reklamu. V létě roku 1933 začala Riefenstahlová natáčet svou  norimberskou trilogii. První díl - Vítězství víry - se během války ztratil. Druhý díl trilogie - Triumf vůle - z roku 1934, který dokumentoval 6. sjezd NSDAP, prokázal všestrannou nadanost Riefenstahlové jako režisérky. Podařilo se jí vytvořit nový druh dokumentárního filmu.

Za tento film dostala režisérka roku 1934 „Národní cenu“ a o rok později získal tento film na mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách cenu za nejlepší zahraniční dokumentární film. Byl také oceněn zlatou medailí na světové výstavě v Paříži (1937). Poslední díl - Den svobody: Naše armáda - dokončila roku 1935. Použila v něm dvojité expozice, rozostření a evokativní hudbu. V 60. letech odjela do Afriky, kde fotila domorodce. V 70. letech se začala věnovat potápění v Rudém moři, později také v Karibiku a v Indickém oceánu. Roku 1975 publikovala podmořské fotografie a začala natáčet dokumentární film Impressionen unter Wasser (2002). Kvůli tomuto filmu zfalšovala své dokumenty a „omladila se“ o 20 let. Roli propagátorky nacismu nikdy nepřiznala. Vymlouvala se na svou politickou nevědomost a naivitu. Leni Riefenstahlová zemřela ve spánku 8. září 2003 ve svém domě v Pöckinguv Německu ve věku 101 let. Pohřbena je v Mnichově.

Na obnovenou premiéru inscenace Leni se můžete těšit 15.6. v Praze v divadle v Řeznické.

Režie, výprava a překlad: Viktor Polesný

Dramaturgie: Yvetta Srbová

Hrají: Nela Boudová, Johanna Tesařová, Ondřej Kavan, a Daniel Krejčík

 

Autor: Hermína Muchová | středa 7.6.2017 8:00 | karma článku: 11,45 | přečteno: 584x
  • Další články autora

Hermína Muchová

Zrození Kleopatry

25.1.2018 v 10:21 | Karma: 9,46

Hermína Muchová

Blázinec v Českém Brodě

16.1.2018 v 7:30 | Karma: 8,97

Hermína Muchová

Útěky za vlastní identitou

5.12.2017 v 7:30 | Karma: 11,89
  • Počet článků 164
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1034x
Kulturní reportáže, psychologie, fotografie

www.hermuch.cz

Prodej fotoobrazů, vlastních i Vašich fotografií

Píši o kultuře a všem, co má dle mého názoru smysl, píši o každém, kdo za to stojí. Fotím vše co mě zaujme, běžné věci i makrofotografie - život pronikající pod povrch a detailům, které běžným okem nevidíme.

Život je divadlo, tak zkus to tak brát, jedinečná divadelní show, kde každý musí svoji roli hrát. Většina se drží své dané role, té, která mu do vínku byla dána, žije tak, aby postava byla společností akceptována. Náhle však přijde scéna, která v plánu a scénáři nebyla, jak uzpůsobit svoji roli, aby úsměv a duševní zdraví drama přežila?

Terapeutičtí Teddy králíci Sandeis

FB: Lucka Hermína Muchová

hermina.muchova@gmail.com