Rozhovor se skupinou Elán

Nejdiskutovanější otázka na téma Elán je ukončení kariéry této skupiny,  která se za posledních 50 let stala hudebním fenoménem. Jak to s jejich koncem vypadá, zaznělo v rozhovoru z úst nejpovolanějších, Jožo Ráže a Jana Baláže.

Skupinu Elán není nutné představovat, neboť již v příštím roce tomu bude 50 let, kdy se začala psát její historie a budovat popularita, která se po celou dobu její existence prolíná napříč všemi generacemi posluchačů v Česku i na Slovensku.

Jsem tedy zvědavá, jak to má Elán v současné době se svým vlastním elánem, neboť se již po několikáté objevila informace o konci fenoménu, kterým se jednoznačně skupina během své existence stala. Ráda jsem si s nimi proto popovídala a zjistila, jak to je skutečně s jejich koncem kariéry.

Jožo, jakou jste měl ze Slovenska do Čech cestu?

Cesta byla dobrá a rychlá, protože dálnice byla výjimečně prázdná.

Na úvod vám položím rovnou nejdiskutovanější otázku týkající se Elánu a jeho konce. Opravdu je letošní turné vaše poslední?

V příštím roce budeme oslavovat 50. leté výročí Elánu, což budou monstrózní koncerty, které tady nikdo ještě nedělal a po nich já skončím.

Není naděje, že si to rozmyslíte a vyjedete i na další turné?

Ne, ne a ne, já už bych skončil dávno. Kdyby bylo po mém, tak bychom skončili už opravdu dávno, ale kluci chtějí hrát, protože jsme slavní a chtějí vydělávat peníze, tak kvůli nim ještě hraji, ale příští rok končím.

Byl jste to tedy Vy, kdo přišel s myšlenkou skončit. Proč?

Byl jsem to já, mám toho a bylo toho myslím už dost. Padesát let stačí, ne?

Nebude Vám vystupování chybět? Přeci jen se muselo za ty roky stát součástí vašich životů.

Ne, určitě nebude. Já to miluju, ale nebude mi to chybět. Já jsem mistr světa v nicnedělání a to jediné budu dělat, tedy absolutní nic.

Co budete bez Elánu dělat?

Nebudu dělat vůbec nic.

Přemýšlel jste i o možnosti sólové dráhy, případně občasných menších vystoupeních?

Jen to ne, to vůbec nepřipadá v úvahu, to v žádném případě. Opravdu jsem rozhodnutý nedělat vůbec nic. Jak jsem říkal, nebudu dělat nic, vůbec nic. Budu sedět v pohovce s prázdnýma rukama a bude mi dobře. 

Berete to tedy tak, jako kdybyste ze zaměstnání odcházel do standardního důchodu?  

Přesně něco takového, zmizím a nebudu k dispozici.

Myslíte, že je v Čechách nebo na Slovensku aktuálně nějaká skupina, která může Elán, co se týká mnohaleté popularity následovat? Tedy stát se jako vy jednoznačným fenoménem?

Vždycky se najdou nějaké talenty, vždycky je to nějak možné, ale myslím si, že to, co jsme my udělali a dokázali s Elánem, se dá opakovat velice těžko.

V čem tkví úspěch Elánu?

V tom, že jsme tak inteligentní.

Chápu, to je vypovídající o všem.

Přesně tak.

Co vám Elán v životě dal a naopak vzal? (K rozhovoru se připojuje i Jano Baláž.)

Jano: Mě dal Joža.

Jožo: Mě dal Jana. A Vaša, který to na náš rozhovor nestihl, protože je ještě na cestě. Elán mi dal určitou satisfakci toho, jak těžkou práci jsme odvedli, to je jednoznačné. A co mi sebral? To, co mi zatím sebral, toho zatím nelituji.

Tedy nesebral Vám asi nic zásadního a důležitého pro život?

Ano, jelikož mi dal tolik toho, co jsem chtěl, tak nelituji toho, co mi vzal.

Jano: Mě také dal smysl života, a co mi sebral, toho také nelituji.

Změnilo se nějakým způsobem vaše publikum v průběhu celé vaší éry?

Jožo: Nemyslím, já myslím, že publikum je stále stejné. Je dobré, když je kapela dobrá a špatné, když je kapela špatná a my máme dobré publikum.

Proč jste své poslední turné nazvali Živých nás nedostanú? Znamená to, že v rámci tohoto turné převažují písně převážně z tohoto alba?

Jožo: Ano, přesně proto a také z důvodu, že živé nás nedostanou.

Jsou texty vašich písní ze života?

Jožo: Ano, převážně ze života, skutečnosti, které se staly.

Skládáte a píšete ještě nové písničky?

Jožo: Jelikož vyjde minimálně ještě jedno CD, musíme skládat.

Tedy složíte, odehrajete a odejdete.

Jožo: Přesně tak. Uděláme zase super hity jako vždycky, ten závěr nebude neprofesionální.

Vím, že kniha o skupině již vyšla, ale neplánujete pro fanoušky nějakou další?

Jožo: O mě vyšly asi tři knížky, vyšla jedna historie Elánu, která byla v dalších letech doplněna a až skončíme, možná se najde někdo, kdo něco ještě napíše.

Sledujete aktuální kulturní život v ČR? Jakou má podle vás aktuálně úroveň?

Ne, já nikde na světě kulturu nesleduji.

Jezdíte občas do Čech, třeba do Prahy jen tak za kulturou?

Já nevyjedu ani do Bratislavy, natož do Čech.  Za kulturou nejezdím, nevyjedu opravdu nikam, ani kulturu nesleduji.

Chodíte do divadla, a pokud ano, co jste naposledy viděli za představení?

Jano: Naposledy jsem byl na premiéře našeho muzikálu. A také na derniéře. Jinak si myslím, že to, co mám vědět, se ke mně v životě už dostalo a snažím se ty poznatky využít ve svém životě.

Jožo: Jano se spíš vypraví za sportem než za kulturou, jak vidíte, prezentuje to i na tričku.

Sportujete?

Jano: Musím, lékař mi to přikázal.

Sledujete aktuální politické dění v ČR? Jak na něj nahlížíte?

Jožo: Já si myslím, že máte velmi moudrého prezidenta a to je všechno. Myslím, že Babiš je velmi talentovaný člověk a myslím si, že toho ještě mnoho dokáže.

Kde vás mohou fanoušci v rámci posledního turné ještě vidět nebo potkat?

V největších městech Česka a Slovenska, v příštím roce vystoupíme v rámci turné například v Praze, Bratislavě, Brně, Ostravě, Jihlavě, Trenčíně, Bystrici, Košicích a tak.

V Čechách došlo aktuálně ke zrušení tří koncertů, dá se tedy říci, že čeští fanoušci dostanou ještě jednu šanci. 

Jožo: Přesně tak, odehrajeme ve velkých městech Česka ještě několik koncertů.

Jaké jsou vaše plány pro druhou polovinu tohoto roku? Plánujete dovolenou?

Jožo: Já nemám žádné plány, nic dělat nebudu, ani nikam nepojedu.

Doma je také dobře, že?

Doma je nejlépe, všude dobře, doma nejlíp. Vždyť už jsem projel třikrát celý svět, už nechci nikam jezdit. Všude mě otravují lidé, fanouškové a tak, nechci s nikým nic mít. Prostě všude dobře, doma nejlépe.

Jano: Zítra odjíždím na tři týdny a nikdo o mně nebude vědět, nikdo mě nenajde.

Máte nějaký vzkaz pro lidi a fanoušky, kteří vás po celou dobu fungování skupiny podporovali a jezdili na vaše koncerty?

Jožo: Milujeme vás, milujte nás.

Elán zdraví fanoušky a zasílá jim následující vzkaz: Nevěřte nikomu a nevzdávejte se!

 

Rozhovor se uskutečnil dne 6. 7.2017 na zámku Loučeň.

V příštím článku se můžete těšit na reportáž z koncertu skupiny Elán a narozeninové oslavy na zámku Loučeň.

Autor: Hermína Muchová | čtvrtek 13.7.2017 7:50 | karma článku: 20,23 | přečteno: 1309x
  • Další články autora

Hermína Muchová

Zrození Kleopatry

25.1.2018 v 10:21 | Karma: 9,46

Hermína Muchová

Blázinec v Českém Brodě

16.1.2018 v 7:30 | Karma: 8,97

Hermína Muchová

Útěky za vlastní identitou

5.12.2017 v 7:30 | Karma: 11,89
  • Počet článků 164
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1034x
Kulturní reportáže, psychologie, fotografie

www.hermuch.cz

Prodej fotoobrazů, vlastních i Vašich fotografií

Píši o kultuře a všem, co má dle mého názoru smysl, píši o každém, kdo za to stojí. Fotím vše co mě zaujme, běžné věci i makrofotografie - život pronikající pod povrch a detailům, které běžným okem nevidíme.

Život je divadlo, tak zkus to tak brát, jedinečná divadelní show, kde každý musí svoji roli hrát. Většina se drží své dané role, té, která mu do vínku byla dána, žije tak, aby postava byla společností akceptována. Náhle však přijde scéna, která v plánu a scénáři nebyla, jak uzpůsobit svoji roli, aby úsměv a duševní zdraví drama přežila?

Terapeutičtí Teddy králíci Sandeis

FB: Lucka Hermína Muchová

hermina.muchova@gmail.com