Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Miroslav Táborský exceloval v Blázinci a přidal k tomu rozhovor

Herec Miroslav Táborský exceloval v Blázinci, kde na sebe vzal velmi nelehký úkol, kterému původně velmi dlouho vzdoroval. Jak se nakonec této výzvy zhostil, aby se sám nezbláznil?

Kulturní dům s názvem Svět v Českém Brodě přináší každý měsíc bohatou kulturní nabídku a jednou z nich bylo v lednu i zájezdové představení s názvem Blázinec. Jedná se o divadelní inscenaci, v které se divákům představil herec Miroslav Táborský, který zde sám ztvárnil neuvěřitelných patnáct rolí. Jednalo se o napínavou grotesku o světě, ve kterém se vlády zmocnili blázni z psychiatrického ústavu s výstupy připomínajícími leckdy dramatiku absurdního divadla. Hra byla inspirována mimo jiné motivy E.A.Poea, čímž mohli diváci sledovat sugestivní scény strachu mísícími se s Poeovským humorem, nečekanými zvraty, komickými situacemi i dramatickými prvky.

Divadlu jednoho herce přihlíželo v KD Svět vyprodané hlediště, které napjatě hodinu a půl sledovalo sugestivní scénu plnou humoru, hrůzy a strachu, ale především neobyčejného divadelního umění v podání Miroslava Táborského, který všem přítomným zprostředkoval neobyčejný jevištní zážitek. I když se jednalo o výstup pouze jednoho herce, po celou dobu představení byla scéna zaplněna střídajícími se postavami, kterým Miroslav Táborský bez sebemenšího zaváhání s naprostou přirozeností a lehkostí propůjčoval svoji tvář.

Scéna provázející Blázinec byla ve své podstatě velmi jednoduchá, celkové aranžmá působilo pouze coby doplněk a naznačení prostředí, ve kterém se děj odehrával. Celou situaci, spád děje i častou změnu emočního napětí měl ve své režii  pouze Miroslav Táborský, který svojí pečlivě vypilovanou mimikou i specifickým výrazem každé jednotlivé postavy, určoval aktuální dění na jevišti.

Divadlo jednoho herce je samo o sobě velmi obtížnou divadelní disciplínou a inscenace Blázinec je navíc z hereckého hlediska velmi náročným představením. Nejen pro samotný úspěch hry, ale i celkovou srozumitelnost a spád děje, musela být jednoznačně kladena hlavní priorita na správný výběr herce. Pro divadlo jednoho herce neplatí pravidlo, že dobrý herec vystupující v kolektivu, znamená dobrou volbu pro tento druh představení. Pro úspěšné zvládnutí tzv. one man show musí mít herec nejen předpoklady, herecké zkušenosti, divadelní cit, ale především musí ovládat opravdové divadelní umění.

Ve chvíli, kdy je na herce kladen nárok na dokonalé ztvárnění hned patnácti postav s dialogem několika z nich najednou, lze mluvit již o nejvyšší lize hereckého umění, které si žádá opravdového profesionála. Autor a režisér Jaroslav Gillar napsal Blázinec přímo na tělo herci Miroslavu Táborskému s přesvědčením, že dané role uchopí a předvede divákům ve světle, které bylo tvorbou zamýšleno. Výsledkem této spolupráce je bezesporu divadelní koncert, který se vymyká běžnému divadelnímu představení.

Každou postavu, kterou zde Miroslav Táborský ztvárňuje, má velmi pečlivě propracovanou bez ohledu na délku jejího výstupu, každá z nich figuruje v pozici samostatné hlavní role s jasně danou tváří a projevem. Právě tento fakt umožňuje divákovi po celou dobu představení sledovat poměrně lehce a srozumitelně děj příběhu i hlavní pointu, což by mohl být v případě nejasně čitelných postav určitý problém. Miroslav Táborský v inscenaci nejen postavy hraje, ale po celou dobu představení z něj čiší pocit, že si každou z nich užívá, vžívá se do ní a především si i on sám hraje. Právě tento fakt působí na diváka jako magnet a nutí ho udržet pozornost po celou dobu představení, neboť sledování herce užívajícího si představení, dává celé inscenaci z hlediska diváka další neocenitelný rozměr.  

To, že je Miroslav Táborský profesionál a výborný herec, který se dokáže zhostit velmi náročných divadelních rolí, je nepochybně jasný fakt. Publikum již dokázal přesvědčit v mnoha případech, kterým je například inscenace v Divadle v Řeznické s názvem Odvolání, kterou zároveň i režíroval. Nejinak tomu je i v Divadle v Dlouhé, kde spolu s Janem Vondráčkem a a Martinem Matějkou exceluje v představení Souborné dílo Williama Shakespeara ve 120 minutách, ve kterém během 120 minut sehrají všech 37 her a 154 sonetů Williama Shakespeara. V případě Blázince však dokazuje, že jeho vlastní divadelní umění dokáže posunout ještě o kus dále a zprostředkovat tak divákům jedinečnou podívanou a rozšíření obzorů, kam až lze v některých životních výzvách dojít.  

Věřím, že i ostatním divákům se inscenace dle jejich reakcí líbila a určitým způsobem v nich zanechala nejen dojem pěkně stráveného večera, ale i zamyšlení nad samotnou pointou skrytou za výstupy všech patnácti postav. Vzhledem k aktuálnosti tématu, kterým je nepochybně ovládnutí společnosti šílencem, bylo zároveň i velmi obohacující sledovat, kam může velmi lehce dnešní podoba světa sklouznout.

Jak daleko je aktuální svět od chvíle, kdy blázinec nebude pouhým označením zařízení pro duševně nemocné, nýbrž na sebe vezme podobu celého světa?  Možná vám přemýšlení usnadní právě Blázinec, který mohu jednoznačně doporučit.

Jak na Blázinec hledí sám představitel všech patnácti rolí? Na otázky mi odpovídal Miroslav Táborský.

Inscenaci Blázinec Vám napsal autor a režisér Jaroslav Gillar přímo na tělo a dle mého názoru jste se s tímto úkolem vypořádal naprosto vynikajícím způsobem. Jak velkou výzvu pro Vás tento projekt zpočátku představoval?

Byla to velká výzva a asi rok a půl jsem vzdoroval. Hledal jsem cestu, jak hrát dialog šesti, sedmi postav najednou. A také jsem trval na producentovi, který bude schopen zajistit alespoň zpočátku nejméně tři reprízy měsíčně, aby to nebylo trápení.

Nastudovat roli a text je pro herce součástí jeho práce, ale naučit se patnáct rolí, které na jevišti předvede během hodiny a půl, se jeví téměř nadlidsky. Jak jste přistupoval ke studiu rolí a sžívání se s nimi, abyste docílil takto úspěšné podoby představení?

Studium probíhalo v etapách s pauzami. Režisér to sice napsal pro mě, ale dovolil mi trochu autorského přístupu. Když jsem se to začal učit, tak jsem upravoval text do finální podoby. A právě tohle "spoluautorství" mi ulehčilo učení a orientaci v textu.

Blázinec hrajete již dva roky. Máte pocit, že všech patnáct postav již dozrálo anebo se stále ještě vyvíjí?

Vždycky se každá postava vyvíjí. V tomhle případě se ve vývoji střídají. V tom je to zábavnější.

Pokud se nemýlím, na Blázinci se určitým způsobem podílí i Vaše manželka Kateřina Táborská. Jak moc je nedílnou součástí tohoto představení a co vše zůstává v rámci jejího působení za scénou divákovi skryto?

Původně mi měla jen pomáhat s převleky a rekvizitami. Pak se ukázalo, že "bláznivé" tempo představení potřebuje rychlé změny a přišel nápad na princip starého japonského divadla. Kačenka kdysi dělala černé divadlo a měla doma ještě kostým, a tak se z ní stal pohyblivý černý "patník", který pomáhá, podává a má velkou zásluhu na rytmu představení.

Myslím, že Poeovský humor je základním kamenem této hry. Předpokládám, že když jste nabídku Blázince přijal, máte k jeho dílu a specifickému druhu humoru vztah. Čím si Vás Edgar Allan Poe získal?

Nebyl jsem nikdy zvláštní fanoušek E.A.Poea, ale je to nesporná kvalita světové literatury. Na jevišti jsem vždycky měl rád přesný a výrazný žánr a byla to pro mě jedna z dalších výzev - žánr Poe.

Čím Vás projekt one man show, kterým Blázinec bezesporu je, herecky a duševně obohatil?

Když jsem začínal s herectvím a byl přeplněný energií, měl jsem představu, že to jednou zkusím. Je to velká zkouška, být na jevišti sám. Dohnalo mě to samo až po mnoha letech a je to takové znovuobjevování a potvrzování toho, co umím i toho, co jsem si nebyl jist, že ještě mohu a umím.

Jaké jsou podle Vás výhody a nevýhody divadla jednoho herce?

Výhodou je to, že všechno závisí jen na vás. To je ale i nevýhoda.

Chápe podle Vás většina diváků kontext hry, tedy že ústav je alegorickou podobou světa, anebo sleduje většina diváků hru pouze na úrovni vtipného příběhu bez hlubšího uvažování o hlavní pointě?

To je spíše otázka pro diváky. Publikum je pokaždé jiné a není to jednotná masa. Ale podle reakcí poznám, že se vždy najdou diváci, kteří tohle vnímají velmi dobře. A někdo si to rozebere třeba až později.

Téma inscenace ovládnutí společnosti šílencem, je myslím čím dál tím aktuálnější. Co by si podle Vás měla dnešní společnost uvědomit a odnést z daného představení, aby ke stejné situaci nedošlo jednoho dne i v reálném světě?

To už se pouštíme do velmi širokých společenských souvislostí. Říká se, že by divadlo mělo nastavovat společnosti zrcadlo. To je jeden jeho úkol. A zrcadlo nám ukazuje skutečnost a zbavuje falešných iluzí. Může-li divadlo přispět skromným dílem k tomu, abychom si nějaké nebezpečí uvědomili a zamysleli se nad ním, díky za to.

Proč by podle Vás měli diváci přijít do divadla právě na Blázinec?

Říkám, že divadlo je velmi zjednodušeně řečeno výměnou energie mezi jevištěm a hledištěm. Myslím, že to právě nabízím, krom toho, o čem byla už řeč. Také tomu představení říkám "radost ze hry".

Kde Vás mohou čtenáři aktuálně kromě Blázince vidět na divadelních prknech a co Vás čeká v letošním roce?

Hraji čtyři představení v Divadle v Dlouhé, kde jsem byl do loňské sezony dvacet let. Krom Blázince hraju pod stejnou agenturou představení A na hrušce sedí diktátor. V Divadle Járy Cimrmana mám už dvě role, ve Viole představení Rovnost, volnost, gastronomie. V Divadle v Řeznické mám představení, které mi dělá velkou radost. Jmenuje se Odvolání, je pro dva chlapy a krom hraní jsem to režíroval, vymyslel scénu i kostýmy. A v Divadle Ungelt jsem měl v prosinci premiéru hry Život podle Jonesových. Velmi zajímavá a krásná práce. A ještě přidám, že s manželkou hrajeme loutková představení pro děti, což je velmi obohacující. Z toho výčtu je, myslím, jasné, že bych toho v tomto roce už neměl moc dělat, ale něco se peče.

Děkuji Miroslavovi Táborskému za rozhovor a přeji mnoho s radostí odehraných představení.

 

Povídání s Miroslavem Táborským o inscenaci Odvolání naleznete zde.

Autor: Hermína Muchová | pátek 26.1.2018 11:43 | karma článku: 15,98 | přečteno: 1053x
  • Další články autora

Hermína Muchová

Na kus řeči s Miroslavem Donutilem se vrací zpět na prkna Branického divadla

Dnes je taková móda, že divadlo je buď moderní, postmoderní, staré nebo archaické. Ale málo platné, divadlo je buď dobré nebo špatné", říká Miroslav Donutil.

28.2.2018 v 10:39 | Karma: 8,32 | Přečteno: 549x | Diskuse| Kultura

Hermína Muchová

Honza Homola z kapely Wohnout se stal v Mánesu oficiálně malířem

Honza Homola z kapely Wohnout 1. února 2018 první vernisáží výstavy obrazů v baru Mánes úspěšně odstartoval svou novou, malířskou cestu.

5.2.2018 v 7:30 | Karma: 13,11 | Přečteno: 1522x | Diskuse| Kultura

Hermína Muchová

Kolečkova Kleopatra nastavuje zrcadlo

Objevil v sobě Michal Malátný opravdového úchyla a nalezla Jitka Čvančarová muže, který nenosí ponožky v žabkách?

30.1.2018 v 7:30 | Karma: 15,33 | Přečteno: 1493x | Diskuse| Kultura

Hermína Muchová

Vernisáž autorské výstavy obrazů člena skupiny Wohnout Honzy Homoly

Honza Homola je kytarista a zpěvák skupiny Wohnout, ale zároveň i malíř, kterého čeká již tento čtvrtek v Mánesu jeho první autorská výstava.

29.1.2018 v 7:30 | Karma: 17,87 | Přečteno: 2798x | Diskuse| Pozvánky, akce

Hermína Muchová

Zrození Kleopatry

Vteřina opravdové lásky může vyvážit věčnost plnou buzen v žabkách a Kleopatra chce alespoň na tuto vteřinu opravdového chlapa.

25.1.2018 v 10:21 | Karma: 9,46 | Přečteno: 598x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 164
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1034x
Kulturní reportáže, psychologie, fotografie

www.hermuch.cz

Prodej fotoobrazů, vlastních i Vašich fotografií

Píši o kultuře a všem, co má dle mého názoru smysl, píši o každém, kdo za to stojí. Fotím vše co mě zaujme, běžné věci i makrofotografie - život pronikající pod povrch a detailům, které běžným okem nevidíme.

Život je divadlo, tak zkus to tak brát, jedinečná divadelní show, kde každý musí svoji roli hrát. Většina se drží své dané role, té, která mu do vínku byla dána, žije tak, aby postava byla společností akceptována. Náhle však přijde scéna, která v plánu a scénáři nebyla, jak uzpůsobit svoji roli, aby úsměv a duševní zdraví drama přežila?

Terapeutičtí Teddy králíci Sandeis

FB: Lucka Hermína Muchová

hermina.muchova@gmail.com