Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Miroslav Táborský exceloval v Blázinci a přidal k tomu rozhovor

Herec Miroslav Táborský exceloval v Blázinci, kde na sebe vzal velmi nelehký úkol, kterému původně velmi dlouho vzdoroval. Jak se nakonec této výzvy zhostil, aby se sám nezbláznil?

Kulturní dům s názvem Svět v Českém Brodě přináší každý měsíc bohatou kulturní nabídku a jednou z nich bylo v lednu i zájezdové představení s názvem Blázinec. Jedná se o divadelní inscenaci, v které se divákům představil herec Miroslav Táborský, který zde sám ztvárnil neuvěřitelných patnáct rolí. Jednalo se o napínavou grotesku o světě, ve kterém se vlády zmocnili blázni z psychiatrického ústavu s výstupy připomínajícími leckdy dramatiku absurdního divadla. Hra byla inspirována mimo jiné motivy E.A.Poea, čímž mohli diváci sledovat sugestivní scény strachu mísícími se s Poeovským humorem, nečekanými zvraty, komickými situacemi i dramatickými prvky.

Divadlu jednoho herce přihlíželo v KD Svět vyprodané hlediště, které napjatě hodinu a půl sledovalo sugestivní scénu plnou humoru, hrůzy a strachu, ale především neobyčejného divadelního umění v podání Miroslava Táborského, který všem přítomným zprostředkoval neobyčejný jevištní zážitek. I když se jednalo o výstup pouze jednoho herce, po celou dobu představení byla scéna zaplněna střídajícími se postavami, kterým Miroslav Táborský bez sebemenšího zaváhání s naprostou přirozeností a lehkostí propůjčoval svoji tvář.

Scéna provázející Blázinec byla ve své podstatě velmi jednoduchá, celkové aranžmá působilo pouze coby doplněk a naznačení prostředí, ve kterém se děj odehrával. Celou situaci, spád děje i častou změnu emočního napětí měl ve své režii  pouze Miroslav Táborský, který svojí pečlivě vypilovanou mimikou i specifickým výrazem každé jednotlivé postavy, určoval aktuální dění na jevišti.

Divadlo jednoho herce je samo o sobě velmi obtížnou divadelní disciplínou a inscenace Blázinec je navíc z hereckého hlediska velmi náročným představením. Nejen pro samotný úspěch hry, ale i celkovou srozumitelnost a spád děje, musela být jednoznačně kladena hlavní priorita na správný výběr herce. Pro divadlo jednoho herce neplatí pravidlo, že dobrý herec vystupující v kolektivu, znamená dobrou volbu pro tento druh představení. Pro úspěšné zvládnutí tzv. one man show musí mít herec nejen předpoklady, herecké zkušenosti, divadelní cit, ale především musí ovládat opravdové divadelní umění.

Ve chvíli, kdy je na herce kladen nárok na dokonalé ztvárnění hned patnácti postav s dialogem několika z nich najednou, lze mluvit již o nejvyšší lize hereckého umění, které si žádá opravdového profesionála. Autor a režisér Jaroslav Gillar napsal Blázinec přímo na tělo herci Miroslavu Táborskému s přesvědčením, že dané role uchopí a předvede divákům ve světle, které bylo tvorbou zamýšleno. Výsledkem této spolupráce je bezesporu divadelní koncert, který se vymyká běžnému divadelnímu představení.

Každou postavu, kterou zde Miroslav Táborský ztvárňuje, má velmi pečlivě propracovanou bez ohledu na délku jejího výstupu, každá z nich figuruje v pozici samostatné hlavní role s jasně danou tváří a projevem. Právě tento fakt umožňuje divákovi po celou dobu představení sledovat poměrně lehce a srozumitelně děj příběhu i hlavní pointu, což by mohl být v případě nejasně čitelných postav určitý problém. Miroslav Táborský v inscenaci nejen postavy hraje, ale po celou dobu představení z něj čiší pocit, že si každou z nich užívá, vžívá se do ní a především si i on sám hraje. Právě tento fakt působí na diváka jako magnet a nutí ho udržet pozornost po celou dobu představení, neboť sledování herce užívajícího si představení, dává celé inscenaci z hlediska diváka další neocenitelný rozměr.  

To, že je Miroslav Táborský profesionál a výborný herec, který se dokáže zhostit velmi náročných divadelních rolí, je nepochybně jasný fakt. Publikum již dokázal přesvědčit v mnoha případech, kterým je například inscenace v Divadle v Řeznické s názvem Odvolání, kterou zároveň i režíroval. Nejinak tomu je i v Divadle v Dlouhé, kde spolu s Janem Vondráčkem a a Martinem Matějkou exceluje v představení Souborné dílo Williama Shakespeara ve 120 minutách, ve kterém během 120 minut sehrají všech 37 her a 154 sonetů Williama Shakespeara. V případě Blázince však dokazuje, že jeho vlastní divadelní umění dokáže posunout ještě o kus dále a zprostředkovat tak divákům jedinečnou podívanou a rozšíření obzorů, kam až lze v některých životních výzvách dojít.  

Věřím, že i ostatním divákům se inscenace dle jejich reakcí líbila a určitým způsobem v nich zanechala nejen dojem pěkně stráveného večera, ale i zamyšlení nad samotnou pointou skrytou za výstupy všech patnácti postav. Vzhledem k aktuálnosti tématu, kterým je nepochybně ovládnutí společnosti šílencem, bylo zároveň i velmi obohacující sledovat, kam může velmi lehce dnešní podoba světa sklouznout.

Jak daleko je aktuální svět od chvíle, kdy blázinec nebude pouhým označením zařízení pro duševně nemocné, nýbrž na sebe vezme podobu celého světa?  Možná vám přemýšlení usnadní právě Blázinec, který mohu jednoznačně doporučit.

Jak na Blázinec hledí sám představitel všech patnácti rolí? Na otázky mi odpovídal Miroslav Táborský.

Inscenaci Blázinec Vám napsal autor a režisér Jaroslav Gillar přímo na tělo a dle mého názoru jste se s tímto úkolem vypořádal naprosto vynikajícím způsobem. Jak velkou výzvu pro Vás tento projekt zpočátku představoval?

Byla to velká výzva a asi rok a půl jsem vzdoroval. Hledal jsem cestu, jak hrát dialog šesti, sedmi postav najednou. A také jsem trval na producentovi, který bude schopen zajistit alespoň zpočátku nejméně tři reprízy měsíčně, aby to nebylo trápení.

Nastudovat roli a text je pro herce součástí jeho práce, ale naučit se patnáct rolí, které na jevišti předvede během hodiny a půl, se jeví téměř nadlidsky. Jak jste přistupoval ke studiu rolí a sžívání se s nimi, abyste docílil takto úspěšné podoby představení?

Studium probíhalo v etapách s pauzami. Režisér to sice napsal pro mě, ale dovolil mi trochu autorského přístupu. Když jsem se to začal učit, tak jsem upravoval text do finální podoby. A právě tohle "spoluautorství" mi ulehčilo učení a orientaci v textu.

Blázinec hrajete již dva roky. Máte pocit, že všech patnáct postav již dozrálo anebo se stále ještě vyvíjí?

Vždycky se každá postava vyvíjí. V tomhle případě se ve vývoji střídají. V tom je to zábavnější.

Pokud se nemýlím, na Blázinci se určitým způsobem podílí i Vaše manželka Kateřina Táborská. Jak moc je nedílnou součástí tohoto představení a co vše zůstává v rámci jejího působení za scénou divákovi skryto?

Původně mi měla jen pomáhat s převleky a rekvizitami. Pak se ukázalo, že "bláznivé" tempo představení potřebuje rychlé změny a přišel nápad na princip starého japonského divadla. Kačenka kdysi dělala černé divadlo a měla doma ještě kostým, a tak se z ní stal pohyblivý černý "patník", který pomáhá, podává a má velkou zásluhu na rytmu představení.

Myslím, že Poeovský humor je základním kamenem této hry. Předpokládám, že když jste nabídku Blázince přijal, máte k jeho dílu a specifickému druhu humoru vztah. Čím si Vás Edgar Allan Poe získal?

Nebyl jsem nikdy zvláštní fanoušek E.A.Poea, ale je to nesporná kvalita světové literatury. Na jevišti jsem vždycky měl rád přesný a výrazný žánr a byla to pro mě jedna z dalších výzev - žánr Poe.

Čím Vás projekt one man show, kterým Blázinec bezesporu je, herecky a duševně obohatil?

Když jsem začínal s herectvím a byl přeplněný energií, měl jsem představu, že to jednou zkusím. Je to velká zkouška, být na jevišti sám. Dohnalo mě to samo až po mnoha letech a je to takové znovuobjevování a potvrzování toho, co umím i toho, co jsem si nebyl jist, že ještě mohu a umím.

Jaké jsou podle Vás výhody a nevýhody divadla jednoho herce?

Výhodou je to, že všechno závisí jen na vás. To je ale i nevýhoda.

Chápe podle Vás většina diváků kontext hry, tedy že ústav je alegorickou podobou světa, anebo sleduje většina diváků hru pouze na úrovni vtipného příběhu bez hlubšího uvažování o hlavní pointě?

To je spíše otázka pro diváky. Publikum je pokaždé jiné a není to jednotná masa. Ale podle reakcí poznám, že se vždy najdou diváci, kteří tohle vnímají velmi dobře. A někdo si to rozebere třeba až později.

Téma inscenace ovládnutí společnosti šílencem, je myslím čím dál tím aktuálnější. Co by si podle Vás měla dnešní společnost uvědomit a odnést z daného představení, aby ke stejné situaci nedošlo jednoho dne i v reálném světě?

To už se pouštíme do velmi širokých společenských souvislostí. Říká se, že by divadlo mělo nastavovat společnosti zrcadlo. To je jeden jeho úkol. A zrcadlo nám ukazuje skutečnost a zbavuje falešných iluzí. Může-li divadlo přispět skromným dílem k tomu, abychom si nějaké nebezpečí uvědomili a zamysleli se nad ním, díky za to.

Proč by podle Vás měli diváci přijít do divadla právě na Blázinec?

Říkám, že divadlo je velmi zjednodušeně řečeno výměnou energie mezi jevištěm a hledištěm. Myslím, že to právě nabízím, krom toho, o čem byla už řeč. Také tomu představení říkám "radost ze hry".

Kde Vás mohou čtenáři aktuálně kromě Blázince vidět na divadelních prknech a co Vás čeká v letošním roce?

Hraji čtyři představení v Divadle v Dlouhé, kde jsem byl do loňské sezony dvacet let. Krom Blázince hraju pod stejnou agenturou představení A na hrušce sedí diktátor. V Divadle Járy Cimrmana mám už dvě role, ve Viole představení Rovnost, volnost, gastronomie. V Divadle v Řeznické mám představení, které mi dělá velkou radost. Jmenuje se Odvolání, je pro dva chlapy a krom hraní jsem to režíroval, vymyslel scénu i kostýmy. A v Divadle Ungelt jsem měl v prosinci premiéru hry Život podle Jonesových. Velmi zajímavá a krásná práce. A ještě přidám, že s manželkou hrajeme loutková představení pro děti, což je velmi obohacující. Z toho výčtu je, myslím, jasné, že bych toho v tomto roce už neměl moc dělat, ale něco se peče.

Děkuji Miroslavovi Táborskému za rozhovor a přeji mnoho s radostí odehraných představení.

 

Povídání s Miroslavem Táborským o inscenaci Odvolání naleznete zde.

Autor: Hermína Muchová | pátek 26.1.2018 11:43 | karma článku: 15,98 | přečteno: 1053x
  • Další články autora

Hermína Muchová

Na kus řeči s Miroslavem Donutilem se vrací zpět na prkna Branického divadla

Dnes je taková móda, že divadlo je buď moderní, postmoderní, staré nebo archaické. Ale málo platné, divadlo je buď dobré nebo špatné", říká Miroslav Donutil.

28.2.2018 v 10:39 | Karma: 8,32 | Přečteno: 549x | Diskuse| Kultura

Hermína Muchová

Honza Homola z kapely Wohnout se stal v Mánesu oficiálně malířem

Honza Homola z kapely Wohnout 1. února 2018 první vernisáží výstavy obrazů v baru Mánes úspěšně odstartoval svou novou, malířskou cestu.

5.2.2018 v 7:30 | Karma: 13,11 | Přečteno: 1522x | Diskuse| Kultura

Hermína Muchová

Kolečkova Kleopatra nastavuje zrcadlo

Objevil v sobě Michal Malátný opravdového úchyla a nalezla Jitka Čvančarová muže, který nenosí ponožky v žabkách?

30.1.2018 v 7:30 | Karma: 15,33 | Přečteno: 1493x | Diskuse| Kultura

Hermína Muchová

Vernisáž autorské výstavy obrazů člena skupiny Wohnout Honzy Homoly

Honza Homola je kytarista a zpěvák skupiny Wohnout, ale zároveň i malíř, kterého čeká již tento čtvrtek v Mánesu jeho první autorská výstava.

29.1.2018 v 7:30 | Karma: 17,87 | Přečteno: 2798x | Diskuse| Pozvánky, akce

Hermína Muchová

Zrození Kleopatry

Vteřina opravdové lásky může vyvážit věčnost plnou buzen v žabkách a Kleopatra chce alespoň na tuto vteřinu opravdového chlapa.

25.1.2018 v 10:21 | Karma: 9,46 | Přečteno: 598x | Diskuse| Fotoblogy

Hermína Muchová

Povídání s frontmanem skupiny Chinaski Michalem Malátným

O zpěvákovi Michalu Malátném se od konce loňského roku mluví především v souvislosti se změnou složení kapely Chinaski, a tak zůstává trochu v pozadí projekt, kterým Michal aktuálně žije a na kterém tvrdě pracuje.

19.1.2018 v 7:33 | Karma: 15,50 | Přečteno: 3240x | Diskuse| Kultura

Hermína Muchová

Blázinec v Českém Brodě

Herec Miroslav Táborský je nepřehlédnutelnou tváří divadelní a televizní scény a již dnes večer předvede své umění divákům v Českém Brodě, kde ztvární během jednoho divadelního představení neuvěřitelných patnáct rolí.

16.1.2018 v 7:30 | Karma: 8,97 | Přečteno: 484x | Diskuse| Pozvánky, akce

Hermína Muchová

Kelly Family se v Praze připravovali na svůj koncert

Comeback století nepřichází každý den, a tak jeden takový stojí jistě za zmínku. Již za pár týdnů přijede do Prahy slavná skupina Kelly Family, která v devadesátých letech pobláznila miliony fanoušků po celém světě.

15.1.2018 v 7:30 | Karma: 9,72 | Přečteno: 987x | Diskuse| Kultura

Hermína Muchová

Čechomor hrál pro Pomocné tlapky

Vánoční čas je za námi, ale pojďme ještě na chvíli zavzpomínat na dobu adventu, vůni vánočního cukroví a především turné skupiny Čechomor, které adventní čas provázelo.

10.1.2018 v 7:30 | Karma: 12,53 | Přečteno: 821x | Diskuse| Kultura

Hermína Muchová

Povídání s Karlem Holasem z Čechomoru

Od začátku prosince jede skupina Čechomor vánoční turné po celé České republice, a tak jsem si o aktuálním koncertování popovídala s jejich dlouholetým členem Karlem Holasem.

19.12.2017 v 7:30 | Karma: 12,20 | Přečteno: 1066x | Diskuse| Kultura

Hermína Muchová

Čechomor Kooperativa Tour a Pomocné tlapky v Kutné Hoře již tuto sobotu!

Zanechte v sobotu večer předvánoční shon doma a přijďte si užít klidnou a pohodovou předvánoční atmosféru do Kutné Hory, kde na vás čeká večer plný hudby.

14.12.2017 v 10:36 | Karma: 9,57 | Přečteno: 421x | Diskuse| Pozvánky, akce

Hermína Muchová

Útěky za vlastní identitou

Divadlo v Řeznické, které oslavilo v loňském roce 35. narozeniny, je známo svým nezaměnitelným repertoárem. Jednou z nových inscenací, které pro diváky letos připravilo, je divadelní hra autora Billa C. Davise s názvem Útěky.

5.12.2017 v 7:30 | Karma: 11,89 | Přečteno: 723x | Diskuse| Kultura

Hermína Muchová

AnderSen – návrat k dětským děsům

V letošním roce oslavila premiéru v Divadle Na zábradlí divadelní inscenace AnderSen, která zve diváky do světa fantazie, dojemných příběhů se smutným koncem i osobních traumat z dětství vystupujících herců.

1.12.2017 v 7:30 | Karma: 12,22 | Přečteno: 477x | Diskuse| Kultura

Hermína Muchová

Fotograf Petr Jedinák slavil „svátost těla“, pokřtil best of svých erotických aktů

Petr Jedinák chtěl být knězem, aby mohl odhalovat ženská zpovědní tajemství. Nakonec od tohoto záměru upustil a stal se fotografem.V neděli 26.11. pokřtil v prostorách DriveHouse fotoknihu svých nejlepších fotografických aktů.

28.11.2017 v 12:56 | Karma: 11,66 | Přečteno: 962x | Diskuse| Kultura

Hermína Muchová

Rozhovor se zpěvačkou Evou Pilarovou

Zpěvačku Evu Pilarovou znají a obdivují všechny generace posluchačů a je bezesporu jednou z pěveckých legend, které bychom si měli za její celoživotní působení v oblasti hudby vážit.

22.11.2017 v 7:30 | Karma: 17,21 | Přečteno: 1097x | Diskuse| Kultura

Hermína Muchová

Světová premiéra v Řeznické přiláká do hlediště i samotného autora Billa C.Davise

Tragikomický souboj irských emigrantů o domov a kořeny, pravdu, pochopení a svobodu svého vlastního rozhodnutí v době, kdy Amerika přestává být synonymem pro lepší budoucnost a demokracii.

21.11.2017 v 7:30 | Karma: 10,01 | Přečteno: 531x | Diskuse| Kultura

Hermína Muchová

Svatomartinskou husu v sobotu zapijí mladým vínem

Datum 11.11. je spojeno s příchodem zimy a očekáváním, zda Martin přijede na bílém koni. Zároveň je ale také dnem, kdy se stoly prohýbají pod svatomartinským menu plným husích a drůbežích specialit a svatomartinským vínem.

10.11.2017 v 7:30 | Karma: 8,49 | Přečteno: 276x | Diskuse| Pozvánky, akce

Hermína Muchová

Noc divadel odhalí i divadelní zákulisí

Život je divadlo tak zkus to tak brát, jedinečná divadelní show, kde každý musí svoji roli hrát a divadlo je posledním místem, kde se lidé ještě poslouchají.

9.11.2017 v 9:21 | Karma: 8,72 | Přečteno: 374x | Diskuse| Kultura

Hermína Muchová

Rozhovor se zpěvačkou Alžbětou Kolečkářovou

Usměvavá Alžběta Kolečkářová je nadějnou českou zpěvačkou, jenž se do povědomí posluchačů dostala ve 2. ročníku soutěže Československá Superstar, kde se umístila na šestém místě. Jak se jí aktuálně daří a co plánuje do budoucna?

30.10.2017 v 8:00 | Karma: 11,30 | Přečteno: 799x | Diskuse| Kultura

Hermína Muchová

Vinobraní na Kačině odhalilo překvapení

Vinobraní a dožínky nejsou pouze o víně, i když je jejich nedílnou součástí. Jsou především svátkem sklizně slaveném na konci žní. Práce sedláka není vůbec lehká, o čemž se mohli přesvědčit všichni, kteří zavítali na zámek Kačina.

14.9.2017 v 8:35 | Karma: 15,20 | Přečteno: 2542x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 164
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1034x
Kulturní reportáže, psychologie, fotografie

www.hermuch.cz

Prodej fotoobrazů, vlastních i Vašich fotografií

Píši o kultuře a všem, co má dle mého názoru smysl, píši o každém, kdo za to stojí. Fotím vše co mě zaujme, běžné věci i makrofotografie - život pronikající pod povrch a detailům, které běžným okem nevidíme.

Život je divadlo, tak zkus to tak brát, jedinečná divadelní show, kde každý musí svoji roli hrát. Většina se drží své dané role, té, která mu do vínku byla dána, žije tak, aby postava byla společností akceptována. Náhle však přijde scéna, která v plánu a scénáři nebyla, jak uzpůsobit svoji roli, aby úsměv a duševní zdraví drama přežila?

Terapeutičtí Teddy králíci Sandeis

FB: Lucka Hermína Muchová

hermina.muchova@gmail.com